Förpackningsstrategi: Tips för nystartad e-handel

15 september, 2023 • 4 minuters läsning

Har du nyligen startat en e-handel? Först och främst; grattis till din nystartade e-handel. Vi förstår att det finns många frågor kring packning; vad du bland annat behöver för typ av emballage, hur du ska packa dina produkter på bästa sätt, vad kostar emballage osv.

För att kunna skicka dina produkter behöver du någon form av emballage och för att kunna välja vilket emballage så bör du ta hänsyn till olika faktorer. Här följer tips för e-handelare inför valet av förpackningsmaterial.

 

1. Sätt upp en förpackningsstrategi för ditt företag

  • För att säkerställa att din förpackning är effektiv och passar ditt företagsbehov är det viktigt att sätta upp en förpackningsstrategi från början.
  • Fundera på vad som är viktigt för ert företag när det gäller förpackningen. Ska emballaget vara en del av kundupplevelsen eller ska förpackningen fungera som transportemballage som tar produkten från A till B?
  •  Värdera också hållbarhetsaspekter och hur ni som företag jobbar med hållbarhetsfrågor. Ska förpackningar du väljer att använda vara av återvinningsbara och återvunna material? En annan viktig aspekt är vad som händer med förpackningarna när de har nått dina kunder.
  • Identifiera var dina kunder finns och hur de skulle vilja få sina leveranser. Bestäm vilka leveransalternativ du vill erbjuda kunden, ska det vara exempelvis hemleverans, paketboxar, eller postombud?
  • Sätt en rimlig budget för förpackningsmaterial

2. Ta hänsyn till dina produkters egenskaper

Gör en bedömning av dina produkters egenskaper. Är de sköra, tåliga, temperaturkänsliga, hårda, mjuka, eller vassa? Sköra produkter som glas och flaskor är känsliga mot stötar och skakningar och bör anpassas med ett extra skydd och med tydliga märkningar. Metall står emot stötar bättre än glas men vissa är känsliga mot rost och fukt och kan behöva ett skyddande emballage innan produkterna packas ner in förpackningar.

3. Värdet på dina produkter du vill skicka

Vad kostar de produkter du vill skicka? Hur går din förpackningsstrategi ihop med prislappen på produkterna? Varor som är av högre kvalitét och kostnad kan behöva ett extra skydd eftersom de kan vara dyra att ersätta. Säg du vill skicka en produkt med ett högt andrahandsvärde. I och med kundens dyra inköp följer även kundens förväntningar på förpackningen. Genom att välja ett lämpligt emballage kan du skapa en känslomässig koppling med kunden som harmoniserar med din företagsprofil.

4. Produktens vikt och mått

De förpackningsmaterial du väljer att använda till att packa dina varor bör vara optimerade efter din orderstruktur. Tänk på att inom e-handel skickar man inte en produkt utan en order. Och varje order kan innehålla fler än en produkt.

Är du nystartad och ännu inte har något data för hur orderstrukturen ser ut? Mät produktens längd, bredd och höjd. Skulle du tycka att produkten svår att mäta kan du placera den i ett 90 gradigt hörn och ta hjälp av en vägg att mäta emot. Försök att hitta kombinationer hur varorna i en order ska sam-packas och mät dem tillsammans. När det kommer till att välja storlek på ditt emballage finns det fler faktorer än mått på produkten. 

5. Kartlägg din packprocess

Hur snabbt behöver du packa för att möta efterfrågan på marknaden? Det här är en viktig aspekt för att kunna de leveranstider som du erbjuder gentemot kund. En optimerad packprocess  sparar både resurser och pengar vilket gör att dina produkter skickas i väg snabbare. Här kan du läsa mer om optimerade packprocesser.

Nu har du förstått hur du ska tänka men vad är det för saker som behövs egentligen? Vi har allt du behöver för att kunna paketera dina varor på bästa möjliga sätt. För att hjälpa dig på vägen har vi samlat olika paket för olika budgetar.  

För den klassiska e- handlaren som skickar paket ha som riktlinje att budgetera 1–3 % av omsättning för emballage. När du har koll på grundpaketet kan du fundera på vilken budget du har för emballaget och vad du tror att kunderna förväntar sig när de handlar av dig. För den lilla budgeten och för dig som kanske säljer billiga varor och har ett lågt snittköp rekommenderar vi dig att kika på vårt Budget och Medel alternativ. Har du däremot lite större budget, högre snittköp och större volym rekommenderar vi dig att titta på Premium-alternativet.
 

Grundpaket

1. Packmaterial-wellpapplådor i flera storlekar, e-handelspåse eller bubbelpåse
2. Packtejp | 3. Stötdämpande/fyllnadsmaterial | 4. Övriga bra-att-ha saker; måttband,
brytbladskniv och en tejphållare för enklare applicering.


Budget


Medel


Premium

Rekommenderade produkter för dig som driver en e-handel:

E-handelslådorE-handelslådor

E-handelslådor
I vårt sortimenat av E-handelsemballage kan vi erbjuda en stor variation av lådor som exempelvis lättmonterade e-handelslådor, instabox-vänliga postkartonger, varubrev och brevpack.

E-handelspåsar med etiketterE-handelspåsar med etiketter

E-handelspåsar
Det perfekta ytteremballaget om du ska skicka varor som inte riskerar transportskador, till exempel kläder och textilier. Vi har e-handelspåsar i många olika storlekar, färger och material! 

TransportetiketterTransportetiketter

Transportetiketter
Här hittar du transportetiketter som  passar de flesta speditörerna på svenska marknaden som DHL, Doc Basic, DSV Fraktpak, Schenker och Posten.

PacktejpPacktejp

Packtejp
Förslut dina paket ordentligt med våra olika typer av packtejp, förslutningsetiketter eller förseglingsremsor.

Emballage med eget tryckEmballage med eget tryck

Emballage med eget tryck
Kundens upplevelse av ditt varumärke förstärks med en snygg förpackning och ger dig chansen att lyfta din företagsprofil. Ett kostnadseffektivt sätt att profilera ditt företag!

Nu kan vi trycka din logotyp på ett prisvärt sätt på stora delar av vårt standardsortiment. Vi trycker i små och stora upplagor med vår nya digitalpress!

Tillbaka till kunskapsbanken